Vint anys de bon veïnatge

La Cristina Garreta, la directora de les Biblioteques Municipals de Reus, em demana un text per contribuir a la celebració dels vint anys de la posada en marxa de la Biblioteca Central Xavier Amorós. Uf, vint anys ja, com passa el temps... I si se n’ha fet, de bona feina, en aquestes dues dècades!

La Xavier Amorós ha anat molt més enllà de les funcions esperables per a una biblioteca clàssica, ha suposat la creació d’una nova centralitat cultural a l’oest de la ciutat i ha estat motor de multitud d’iniciatives, relacionades directament amb la lectura o no, per a gent de totes les edats i condicions.

El Centre de Normalització Lingüística, que des de l’any 2010, quan es va traslladar al Mas Vilanova, comparteix veïnatge amb aquest equipament, ha comptat en tot moment amb la col·laboració de la Biblioteca Xavier Amorós i la complicitat de la Cristina, la Marta, la Carmen i la resta de persones que hi treballen. Com que sempre han estat obertes a les nostres propostes i demandes, la nostra relació ha cristal·litzat en forma de moltíssimes activitats ben diverses.

Sense consultar cap arxiu em venen a la memòria presentacions de parelles lingüístiques del Voluntariat per la llengua; visites guiades per a alumnes del nivell bàsic, que descobreixen aquest equipament cultural, practiquen el català oral i acaben fent-se el carnet; l’enregistrament d’un espot de la campanya Parla’m en català; lliurament del Premi d’idees per estendre l’ús de català, celebracions del Dia Internacional de la Llengua Materna o del Dia Mundial de la Poesia, com la d’aquest últim març; pràctiques lingüístiques de l’alumnat del nivell elemental; presentacions de llibres de lectura fàcil; contes a les places; concerts de la coral Canta amb el cor; sessions de sensibilització lingüística per al personal que hi treballa, o sessió per al nostre alumnat amb els Llenguaferits, i exposicions de mil i un temes: sobre l’aranès, sobre el Voluntariat per la llengua, sobre diversitat lingüística...

Una relació llarga, estreta i simbiòtica, que esperem que ho sigui per molts anys més.

Anna Saperas Tuset

Directora del Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus Miquel Ventura