La sisena edició de «El Mes de la Salut Mental» apel·la a l'empatia amb el lema «Posa't a la meva pell»

Dimarts, 01/10/2024 - Biblioteca Central Xavier Amorós

Reus acull per sisè any consecutiu, coincidint amb el Dia Mundial de la Salut Mental, que se celebra el 10 d'octubre, «El Mes de la Salut Mental». Un cicle d'activitats, que enguany porta per lema «Posa't a la meva pell», organitzat per l'Àrea de Serveis a les Persones i Drets Socials conjuntament amb la regidoria de Salut i Esports i amb el suport de les regidories de Relacions Ciutadanes i de Cultura i Política Lingüística. Una programació que és possible gràcies a la implicació de les organitzacions que treballen en aquest àmbit a la ciutat i que formen part del Consell Municipal de la Discapacitat: l'Associació Asperger-TEA del Camp de Tarragona (Aspercamp), l'Associació de Salut Mental Dr. Francesc Tosquelles, l'Associació Supera't, l'Associació de Trastorn Bipolar de les Comarques de Tarragona, la Fundació Pere Mata, la Fundació Villablanca i l'Institut Pere Mata. També hi col·labora la Delegació Territorial de Tarragona del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya.

L'objectiu general de la programació és fer visible la importància de la salut mental. Per això, es programen activitats a diversos equipaments de la ciutat que reben cada dia la visita de moltes persones, com les biblioteques municipals, els instituts, els centres cívics o el Centre de Lectura. Es tracta de fer visible les malalties mentals, per tal de fer front a l'estigma i despertar l'empatia amb les persones que les pateixen. Per això, en aquesta edició s'ha tornat a fer un punt de llibre que es regalarà a les biblioteques municipals i als espais on es faran les activitats programades. En aquesta ocasió, el punt de llibre mostra el lema «Posa't a la meva pell» tatuat en el braç d'una dona.

Acte institucional

L'acte institucional està previst el dijous 10 d'octubre, coincidint amb el Dia Mundial de la Salut Mental, a les 10.30 h a la Biblioteca Central Xavier Amorós. S'hi llegirà el manifest del Dia Mundial de la Salut Mental, càrrec de Núria Calabuig, participant del Club Social El Porxo, i es projectarà el vídeo «A la meva pell» de l'Associació de Salut Mental Dr. Tosquelles.

Programació

Com en edicions anteriors, el Psicurt obre la programació del Mes de la Salut Mental, aquest any el 2 d'octubre. Es tracta d'un festival que ajuda a trencar l'estigmatització de les malalties mentals i a visualitzar, mitjançant l'art audiovisual, temàtiques com el dol, la capacitat de poder decidir cadascú i el fet de ser escoltat, la relació entre les malalties físiques i els efectes psíquics que poden provocar, les relacions paternofilials i d'amistat, l'abús sexual infantil, la discriminació i els prejudicis, entre altres.

Durant tot el mes s'han programat conferències i exposicions, entre altres activitats. A més, s'hi instal·laran taules amb llibres sobre la salut mental a les biblioteques municipals de Reus.

Tanca la programació una jornada per a professionals i estudiants sobre «Recursos de Salut Mental» el dilluns 28 d'octubre de 9.30 a 12.30 h al Centre de Lectura.

El programa sencer es pot consultar a l’Agenda reus.cat: https://www.reus.cat/agenda/vi-mes-de-la-salut-mental