Gràcies Àngels

Dilluns, 02/09/2019 - Biblioteca Central Xavier Amorós

Ahir va morir Àngels Ollé Romeu, mestra, pedagoga i escriptora, coneguda a la nostra ciutat per múltiples facetes, i desconeguda per moltes altres. Encara que no hi va néixer, va venir a viure a Reus recentment casada amb l'advocat Ramon Marcer Butí l'any 1963. Eren moments d'inquietuds pedagògiques i culturals incipients enmig d'una dictadura molt ben assentada, i ella havia estat treballant en una de les escoles de Barcelona, l'Escola Talitha, que focalitzen aquest moviment a favor d'una escola activa, que beu dels principals corrents pedagògics europeus i que té l'infant com a centre. Per tant una escola que atèn les singularitats dels alumnes, que proposa la coeducació, la laïcitat i la llengua pròpia (res a veure amb l'ensenyament imperent al moment). La seva manera de plantejar l'educació va connectar ràpidament amb la sensibilitat de diverses famílies que aspiraven a una educació dels seus fills i filles amb més llibertat que la que havien tingut ells i és així com neix l'Escola Mowgli al Mas Vilella. Dos anys després s'escindia amb l'Escola Montsant.. El seu mestratge el va exercir també com a professora de Didàctica de la Llengua a la URV, en nombrosíssims articles a les principals revistes d'educació i com a membre activa de l'Associació de Mestres Rosa Sensat, amb la qual va estar molt vinculada fins al final.

Però a més a més de l'àmbit educatiu, la seva capacitat d'innovació la va exercir també com a autora de literatura infantil. Aquesta escola que emergia amb la llengua pròpia, no tenia materials de lectura, i l'Àngels, animada per Marta Mata i Andreu Dòria, fundador de l'editorial La Galera, comença a esciure llibres no només amb finalitat didàctica, sinó també pel lleure dels infants. Els 2 primers llibres de l'Editorial la Galera, són d'Àngels Ollé Els tres avions amics i Una Cullererta a l'escola , de l'any 1963. Seria el començament del llibre infantil català, al qual participen també il·lustradores prestigioses del país: Fina Rifà, Pilarín Bayés, Carme Solé,... Més endavant vindrien el llibres de la col·lecció Apoc a poc, il·lustrats per Pere Prats Sobrepere, amb qui ha format tàndem al llarg de tota la seva trajectòria creativa, i moltíssimes altres col·leccions "Cullera de sopa", "Desplegavela", "Papacontes", "La Ratona".... L'any 1994 guanya el Premi Crítica Serra d'Or amb Un conte sense cap ni peus Il·lustrat per Imma Pla. És autora de diveses obres d'interès local, marcades també pel seu esperit creatiu: Festa Major de l'any 2003, amb un format totalment agoserat i Els primers estímuls sensorials d'Antoni Gaudí (Arola 2002). És la primera persona que va posar l'accent sobe els referents naturals de l'obra de Gaudí, tema que després ha estat una font d'inspiració per altres autors, i que neix de la proximitat del mas familiar dels Marcer Ollé amb el Mas del Calderer de la família de Gaudí, a Riudoms. ABZ de Reus, (Arola, 2015) un simpàtic diccionari fet a duo amb Pere Prats sobre les paraules singulars del vocabulari reusenc havia estat la darrera publicació, abans que reeditéssin un dels títols eblemàtics Tula la tortuga de l'any 1966, reeditada l'any passat.

Per acabar, també ha estat innovadora en la manera de treballar pel país, pel seu compromís social amb les persones, fent de mestra voluntària a la Fundació Mossèn Bara, explicant els contes i mites propis amb una llengua acurada i implicant un col·lectiu de mestres jubilades (MARC) a l'entorn de l'AM Rosa Sensat per fer arribar la llengua i el nostre patrimoni immaterial a tota la canalla. Mobilitzant àvis i àvies per la llibertat amb accions diàries a la Pl del Mercadal, que ha estat model a tot el país com impuls d'altres iniciatives, etc.

Des de les Biblioteques Municipals hem tngut el privilegi de compartir l'aventura d'apropar els llibres i la lectura als infants amb el seu assessorament (el Premi Carme Romaní rebut el 2016, és un reconeixement compartit amb ella), el seu esperit crític i exigent en la literatura i la il·lustració del llibre per a infants, l'encoratjament transmès al nostre equip i als mestres col·laboradors per a ser curosos amb les nostres tasques, amb el seu impuls per a endegar les jornades Llum de Llull, que van voler posar en valor la història del llibre infantil que ella reivindicava, i tantes altres coses... No serà gens difícil tenir-la present.