FOTOGRAFIES ALS BALCONS PER UN ANIVERSARI EN DIES DURS

Divendres, 20/11/2020 - Biblioteca Central Xavier Amorós

Pere Anguera va cultivar la poesia (Els dies durs publicat el 1978, entre alguns altres) malgrat que la seva aportació més reconeguda és en l’àmbit de la història moderna, basada en evidències documentades. Lluís Llach manifestava a Reus en l’acte de presentació del seu darrer llibre haver descobert el plaer de l’escriptura narrativa, en contraposició a allò que més reconeixem d’ell, la poesia de les seves cançons.

La creació literària moltes vegades sorgeix com una necessitat expressiva, si l’acompanyem d’imatges (perquè necessitem fer-nos visibles) i generem debat al seu entorn, podem créixer, aprendre, innovar, trobar noves fòrmules per transformar el món... Vet aquí l’origen de FILS, un proposta que neix pel 5è aniversari de la Biblioteca Pere Anguera, i que ens vol ajudar a posar en relleu l’estreta relació entre el pensament (Filosofia) i l’activitat artística (Imatges i Lletres).

I estirant aquest FIL, el posem a l’agulla i cosim als balcons de l’entorn de la Biblioteca fotografies gegants de Sergio Andrada. La proposta neix amb la voluntat de trobar una acció participativa, arrelada al territori de la Biblioteca Pere Anguera, que es pogués realitzar malgrat les condicions que l’autoritat sanitària determinés en motiu de la Covid i que els usuaris fóssin els protagonistes.

Ja que el CIMIR és un dels equipaments culturals de referència, els vam demanar la seva col·laboració i en va néixer l’exposició «Llegir a la Biblioteca Pere Anguera», un conjunt de 42 fotografies ampliades a gran format i penjades en 42 balcons de persones particulars i també de locals comercials i equipaments, que s’han localitzat a partir del suport de l’AV El Roserar i l’AV Barri Fortuny. També s’ha instal·lat una gran lona a la mateixa biblioteca Pere Anguera per remarcar la idea del 5è aniversari.

Durant tot el mes d’octubre, el fotògraf amateur Sergio Andrada ha capturat diverses fotografies d’usuaris que s’han ofert voluntàriament mentre realitzaven les seves tasques habituals d’estudi, préstec, o assistència a les activitats dins la Biblioteca. Moltes fotografies són primers plans o plans mitjos de persones i llibres en el marc de les magnífiques instal·lacions de la Biblioteca Pere Anguera. El seu objectiu és reflectir la mirada personal de cada usuari. En aquest sentit, les mascaretes subratllen la capacitat expressiva de la mirada, i la història singular de cada persona que de manera anònima utilitza la biblioteca.

Vegeu un mapa amb la ubicació de les fotografies.