La Biblioteca Central Xavier Amorós, un bon exemple de cultura inclusiva

El 22 d'abril de l'any 2003, un dia abans de Sant Jordi, obria les portes la Biblioteca Central Xavier Amorós, la primera gran biblioteca municipal de Reus. La ciutat s'incorporava així a la xarxa de biblioteques públiques de la Generalitat de Catalunya, aportant un dels equipaments bibliotecaris més grans de la zona sud del país. Vint anys després, aquest equipament és la biblioteca principal d'una xarxa urbana de biblioteques i comparteix la gestió amb la biblioteca Pere Anguera i té milers d’usuaris. Per això, ens hem de felicitar com a ciutat. Perquè una biblioteca és cultura i la cultura és llibertat. Una societat amb més cultura és més lliure, més rica, amb menys desigualtats, més inclusiva i més cohesionada.

Per això, des de la Regidoria de Benestar Social col·laborem des de fa anys amb les Biblioteques Municipals de Reus i, en especial, amb la Biblioteca Central Xavier Amorós. Valorem de manera molt positiva el fet que aquesta biblioteca sempre ha tingut en compte les persones en situació de vulnerabilitat. Per això, tant en les ocasions en què la biblioteca ens ha proposat col·laborar com quan nosaltres els hi hem demanat col·laboració, de seguida ens hem posat a treballar conjuntament. És una entesa fàcil perquè tant des de la Biblioteca Central Xavier Amorós com des de la Regidoria de Benestar Social compartim la idea que cal fomentar l’accés públic a la cultura com a fonament d’una societat molt més equitativa i més inclusiva.

En una època en què Internet potser allunya la ciutadania de les biblioteques i en què els llibres podrien arribar a estar en perill d’extinció, cal fer una aposta clara per incentivar l’ús d’aquests equipaments culturals. I la biblioteca Central Xavier Amorós així ho fa cada dia. L’equip de persones que hi treballa l’omplen de vida. L’han convertit en un espai de desenvolupament de la personalitat, de convivència, de cohesió, de foment de la lectura i d’activitats complementàries que apropen aquesta biblioteca a tota la ciutadania, també a les persones amb dificultats per accedir a la cultura.

Així per exemple, entre altres moltes col·laboracions, cal destacar que al llarg d’aquestes dues dècades, els infants atesos al Servei d'Intervenció Socioeducativa (SIS) i els que participen en les activitats del programa Conviu l’estiu han visitat la Biblioteca Central Xavier Amorós en diverses ocasions; que disposa de llibres adaptats per facilitar la lectura de les persones amb discapacitat, i que diverses entitats membres del Consell Municipal de la Discapacitat han presentat llibres d’interès per als usuaris/àries, familiars i per a tothom en aquest espai. L’any passat, amb motiu del Mes de la Salut Mental es van posar taules amb llibres sobre aquesta temàtica i es va repartir un punt de llibre sobre aquest esdeveniment. Aquest any, s’ha fet una programació de contes inclusius amb l’objectiu de donar a conèixer les entitats que formen part del Consell Municipal de la Discapacitat als usuaris/àries de les biblioteques i promoure la inclusió mitjançant contes que conviden a la reflexió entorn d'aquest tema i que estan editats de manera que els poden llegir infants amb dificultats.

Per tot això, ens estimem la Biblioteca Central Xavier Amorós, un bon exemple de promoció de la cultura inclusiva, una forma de fer que ens enorgulleix als reusencs i a les reusenques com també enorgullia l’escriptor que li dona nom.

Moltes gràcies per la bona feina feta fins ara i per molts anys!

Regidoria de Benestar Social