Les Biblioteques Municipals de Reus celebrem el Dia Internacional de la Literatura Infantil i Juvenil

Dimecres, 06/04/2022 - Biblioteca Central Xavier Amorós

Un 2 d’abril de 1805, a la localitat danesa d’Odense, va néixer l’escriptor Hans Christian Andersen en el si d’una família molt humil. Quan va fer catorze anys, després d’aprendre diversos oficis, el petit Andersen decideix marxar de casa i provar fortuna a Copenhaguen com a actor i cantant, professions amb les quals no va tenir gaire èxit. Així que va decidir dedicar-se a l’escriptura, ofici que li permetrà crear contes infantils que passaran a formar part de la història de les lletres universals i que el convertiran en el gran referent de la literatura infantil i juvenil.

Andersen és l’autor de clàssics com La Donzelleta de la mar, L’Aneguet lleig, La Reina de les neus, La petita venedora de llumins El Soldadet de plom entre d’altres. A causa de la gran transcendència de la seva obra en generacions i generacions de nens/es, el 2 d’abril dia del seu naixement, celebrem a tot el món el Dia Internacional de la Literatura Infantil i Juvenil per recordar que tots i totes hem crescut amb els seus contes.

Les Biblioteques Municipals de Reus per celebrar el 2 d’abril van organitzar un laboratori de lectura familiar Temps era temps...Andersen dedicat a la figura de Hans Christian Andersen i que es va celebrar dissabte passat a la Biblioteca Central Xavier Amorós coincidint amb l’efemèride. El llibre que impulsava l’activitat era la meravellosa traducció al català dels contes d’Andersen feta per Josep Carner i Marià Manent, titulat Rondalles d’Andersen, il·lustrats per Arthur Rackham i publicat per Joventut l’any 2015. A partir d’aquest llibre, el laboratori, plantejava tres espais de gaudiment i experimentació del conte.

El primer espai era la immersió en el conte La Capsa d’esca on un soldat, interpel·lat per una bruixa que troba en el camí reial, entra dins de la soca d’un arbre per trobar un tresor. En aquest primer espai havíem preparat una instal·lació on els nens/es simulaven accedir a la soca de l’arbre per a descobrir unes caixes que guardaven uns enigmes relacionats amb les rondalles d’Andersen. El segon espai era el reconeixement estètic a través de les il·lustracions d’Arthur Rackham, autor de meravellosos dibuixos de contes clàssics, on els nens/es trobaven les il·lustracions esteses en un fil i havíem de resoldre els enigmes mirant-les, gaudint-les i interpretant-les sobre els contes d’Andersen. Finalment, el tercer espai, el de la lectura, reflexionava sobre la maduresa de les narracions i la seva petjada en les obres posteriors, és a dir, investigàvem com Andersen havia influenciat la narrativa infantil present. En aquest moment, les famílies fruíem de la confrontació entre el conte clàssic i la versió, la reescriptura amb els codis morals i ètics actuals i l’homenatge.

Per acabar, les capsetes que els nens/es havien recollit de l’interior de la soca de l’arbre, contenien al seu interior el naixement d’un nou motiu literari que els nens/es havien de construir amb la seva imaginació.

A Temps era temps...Andersen van participar 15 nens/es acompanyats de la seva família, que en total, van aplegar 35 persones.